Automobilky a jejich dodavatele brzdí nedostatek ubytovacích kapacit

Nedostatek kvalifikované, a dokonce i nekvalifikované pracovní síly nutí české i slovenské firmy ve stále větší míře hledat zaměstnance i mimo regiony, v nichž působí. Tato situace je nejvyhrocenější v průmyslových aglomeracích Čech, Moravy i Slovenska, kde mají zastoupení největší tahouni ekonomiky – firmy z automobilového a strojírenského průmyslu. Vedle nedostatku lidí se ale tyto firmy potýkají i s překážkou v podobě chybějících kvalitních ubytovacích kapacit pro pracovníky dojíždějící ze vzdálenějších okresů nebo ze zahraničí.

 

grinding-2755561_960_720                                                                           Ilustrační foto: Pixabay 

 

Obrovská absorpční schopnost automobilek a jejich subdodavatelů, pokud jde o pracovní sílu, je patrná ve všech regionech, v nichž tyto firmy působí. Například v okolí Mladé Boleslavi, kde hraje prim největší česká automobilka Škoda Auto, není možné sehnat v okruhu 50 km dostatek vhodných pracovníků. Proto je třeba svážet zaměstnance nejen do Mladé Boleslavi, ale i do Kvasin v královéhradeckém kraji. Podobně chybí lidé v celém Liberecku, kde působí navázané subdodavatelské firmy.

Obdobné je to i na Kolínsku, kde zase vytváří poptávku po pracovnících automobilka TPCA, z jejíchž linek sjíždějí automobily Toyota, Peugeot a Citroen, i na Ostravsku, kde jsou další velké automobilky Hyundai a Kia. V plzeňském regionu působí i mnohé německé subdodavatelské firmy, které těží z logistické propojenosti této lokality na Německo.

Srovnatelná je i situace na sousedním Slovensku. Například v Žilině, kde je na malém území soustředěná automobilka KIA a její subdodavatelé, nejsou v širokém okolí vhodní volní pracovníci. V Bratislavě a jejím okolí zase působí německý Volkswagen. Nezaměstnanost je zde ve skutečnosti záporná, protože počet dojíždějících pracovníků převyšuje počet lidí, kteří jsou v tomto regionu bez práce.

 

Východ Slovenska sice žádnou automobilku nemá, ale i v tomto regionu působí subdodavatelé ze segmentu automotive. Nejsilnější jsou z tohoto pohledu Košice a Prešov. Zde je situace o něco lepší než na západu země. V samotných metropolích je sice lidí akutní nedostatek, ale firmy si dokáží pomoci jejich svozem z nedalekých regionů s vysokou mírou nezaměstnanosti.

 

Situaci s ubytováním komplikuje fakt, že automobilky i jejich dodavatelé často budovali svoje provozy na „zelené louce“. Tedy v oblastech, kde neexistovaly žádné ubytovací kapacity a s nimi spojená infrastruktura. Výsledkem je, že nedostatek ubytovacích kapacit začíná firmy vážně omezovat při náboru nových pracovníků. Při absenci státem podporovaného nájemního bydlení se tak zvyšuje tlak na samotné podniky, aby ubytování a dopravu zaměstnanců řešily ve vlastní režii.

 

Situace se do budoucna v tomto směru stává stále kritičtější. Když firmy lidí potřebují, nemají dojíždějící pracovníky kde ubytovat. Velmi napínavá je například situace na Rychnovsku, kde Škoda Auto a její dodavatelé prakticky vstřebali veškeré místní zdroje pracovní síly. Chybějící pracovníky tak musejí získávat odjinud. Jenže pro ně pak chybí kvalitní ubytovací kapacity. Obdobná situace panuje i v okolí slovenské Nitry, kde plánuje už v příštím roce spuštění výroby britský Jaguar Land Rover.

 

Řešením může být výstavba sítě ubytoven hotelových typů, které odpovídají současným nárokům na bydlení, s odpovídajícími službami včetně úklidu či wi-fi. „Z našich zkušeností víme, že právě výhodné a kvalitní ubytování – a to i pro partnerské páry –  je zejména pro manuální pracovníky žádaným nepeněžním benefitem, který může rozhodnout při volbě zaměstnavatele,” říká Adrian Suchánek ze společnosti Wincott People.

 

 

loading