Mezigenerační spolupráce

Často se mluví o tom, že rozdíly mezi generacemi nebyly nikdy tak velké jako dnes. A také, že nikdy se tolik různých generací díky prodlužování věku odchodu do důchodu na pracovišti nesetkávalo. Tématu se ujalo tradiční setkání PMF zvané Talent Forum, kde se potkali zástupci HR profesionálů, studentů a akademické sféry.

„Nechci, aby to vyznělo špatně, ale někdy mám problémy v komunikaci se svojí šéfovou, když na příklad vyjde najevo, že já umím s Excelem zhruba tak stokrát lépe než ona,“ pronesla na foru jedna mladá účastnice, která popisovala vztah mezi generacemi na pracovišti. To charakterizovalo jednou z důležitých diskutovaných oblastí – rozdílný vtah k technologiím. Dalším zástupcem nejmladší generace byl Tomáš Lamač, který se už v pětadvaceti letech dostal do vedení oddělení inovací ve společnosti Preciosa. „Na této pozici mám pod sebou sedmnáct lidí, mnozí působí ve firmě desítky let. Jsem v týmu nejmladší. Co funguje, je otevřenost a vzájemný respekt. Každý umíme něco jiného, každý jsme prospěšný v něčem jiném.“

O tom, jak se snaží proměňovat společnost Microsoft, aby byla do neajtraktivnější pro zaměstnance, a zároveň umožnila soužití všech generací, hovořil HR ředitel Petr Ott. Na začátku citoval Jacka Welche, který kdysi pronesl, že pokud se děje více změn venku společnosti, než uvnitř, tak jsme blízko konce. „V Microsoftu se snažíme dělat změny nejen v komunikaci na venek, ale i dovnitř. Chceme, aby zaměstnanci byli vtažení do rozhodování o věcech, znali a rozuměli například marketingové strategii, věděli, že se například chystá nová kampaň a podobně,“ uvedl Ott.

Panel složený ze zástupců HR profesionálů a akademiků studentů pak hovořil o konkrétních opatřeních a problémech. „Velké zaměření máme na maminky po mateřské dovolené, které jsou na českém trhu velmi znevýhodňovány. Nabízíme jim řadu benefitů, například práci čtyři dny v týdnu za celotýdenní plat,“ uvedla Jana Skalková HR projekt manažerka ze společnosti Vodafone Czech republic. „Velkým problémem se stává tzv. sendvičová generace, tedy ty především ženy, které se musejí starat jednak o děti a zároveň o své stárnoucí rodiče. Snažíme se jim nabídnout velkou flexibilitu,“ dodala. Flexibilitu nabízí také Microsoft ve velké míře. Zaměstnanci mohou čerpat home office až do rozsahu 100 %. Umožňujeme jim to lepší kombinování osobního a pracovního života a zároveň vysokou efektivitu. „Rozsáhlá možnost čerpání home office, respektive práce odkudkoliv, je určitě naším nejoblíbenějším benefitem. V průměru jej využívají zaměstnanci dva dny v týdnu napříč všemi generacemi,“ uvedl Martin Husinec, HR manažer ve společnosti Microsoft.

loading