1.10.2025

Priority zaměstnanců se liší podle specializace: modré límečky hledají růst a vzdělávání, bílé límečky příjemnou atmosféru, ajťáci home office a vyšší mzdu

Preference zaměstnanců se v Česku výrazně liší podle oboru, v němž pracují – ukazuje to průzkum Randstad Employer Brand Research 2025 (dále REBR). Zatímco bílé límečky kladou důraz na příjemnou pracovní atmosféru, modré límečky upřednostňují možnost vzdělávání a rekvalifikace. IT specialisté zase očekávají flexibilitu a častěji mění místo, pokud nejsou dostatečně finančně ohodnoceni.

Průzkum REBR 2025 se jako každý rok zabýval preferencemi zaměstnanců při výběru zaměstnavatele, včetně rozdílů mezi různými kategoriemi. A to se zaměřením na tři segmenty: bílé límečky (kancelářské pozice, střední a vyšší management, specialisté), modré límečky (výroba,logistika, zákaznický servis) a IT specialisté. „Právě optika specializací ukazuje, že jedna univerzální nabídka pro všechny přestává fungovat. Každá skupina reaguje na jiné argumenty a benefity. Zaměstnavatelé, kteří tyto rozdíly přetaví do konkrétních HR kroků, získají konkurenční výhodu,“ říká Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika.

 

Preference: Co je společné a kde se cesty rozcházejí

Napříč všemi specializacemi zůstávají na nejvyšších příčkách atraktivní mzda, benefity a finanční stabilita zaměstnavatele, přičemž se liší pořadí dalších faktorů. Data ukazují, že jistota zaměstnání je důležitější pro modré límečky (60 %) a IT specialisty (63%), zatímco bílé límečky upřednostňují příjemnou pracovní atmosféru (61 %). IT specialisté navíc nejvíce trvají na práci na dálku (63 %).

 

Fluktuace a plány na změnu práce

Záměr změnit zaměstnavatele se mezi specializacemi významně neliší, plánuje to přibližně čtvrtina pracovníků. Rozdíly však vidíme v realizované změně: v posledním půlroce měnili práci častěji manuální pracovníci (21 % vs.17 %). „Provozní profese bývají citlivější na vývoj zakázek a směn, proto je u nich skutečná změna zaměstnavatele o něco častější, i když deklarovaný záměr je napříč specializacemi jinak podobný,“ komentuje výsledky průzkumu REBR Martin Jánský.

 

Důvody odchodů: mzda zůstává na prvním místě

Hlavním impulzem ke změně místa zůstává napříč specializacemi příliš nízké odměňování v kontextu rostoucích životních nákladů (44 %), přičemž nejvýrazněji se tento faktor projevuje (stejně jako většina dalších) u IT specialistů (51 %). Zaměstnanci rovněž fluktuují z důvodu atraktivní nabídky od jiného zaměstnavatele (37 %, IT specialisté 41 %) a kvůli zlepšení rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem (27 %, IT specialisté 32%). „Pokud chce firma omezit fluktuaci, musí sladit mzdovou politiku s vnímáním finanční stability a současně zlepšovat pracovní podmínky,“zdůrazňuje Martin Jánský.

 

Rekvalifikace a rozvoj

Dle průzkumu REBR považuje více než polovina zaměstnanců napříč specializacemi možnosti rekvalifikace, vzdělávání a rozvoje dovedností za důležité; nejvýrazněji to zaznívá u modrých límečků (56%), následují límečky bílé (52 %) a IT specialisté (51 %). „Rekvalifikace je dvojí příležitost – přitahuje nové talenty a zároveň udrží ty stávající, kteří by jinak hledali růst jinde,“ říká Martin Jánský a dodává, že programy vzdělávání a rekvalifikací by měly cíleně vycházet z reálných kariérních cest v dané specializaci.

 

Umělá inteligence: náskok mají ajťáci

Pravidelné používání AI meziročně mírně vzrostlo, přičemž nejčastější je v IT týmech (36 %), následovaných kancelářskými pozicemi (19 %). U manuálních pracovníků je její využití zatím spíše okrajové(11 %). „Zatímco IT a další technologické segmenty už AI integrují do denní praxe, v provozu je její přijetí pomalejší. Právě tady ale vidíme obrovský potenciál pro zvyšování efektivity. I v manuálních oborech totiž umělá inteligence, robotizace a automatizace postupně přeberou velkou část pracovní náplně, zatímco zaměstnanci budou čím dál častěji pracovat např. na pozicích obsluhy strojů,“ uvádí Martin Jánský. „Celkový postoj k dopadu AI je přitom pozitivní i u profesí mimo IT, což otevírá dveře k rychlejší adopci.“

 

Závěr: jedna značka zaměstnavatele, tři jazyky

Zjištění průzkumu REBR ukazují, že úspěšná zaměstnavatelská nabídka musí být pro různé typy specializací specifická.„Employer branding se nemá opírat o univerzální slogany. Potřebuje tři jazyky‘ pro tři specializace: možnost růstu a vzdělávání pro provozní profese, příjemnou pracovní atmosféru do kanceláří a flexibilitu pro IT specialisty,“uzavírá Martin Jánský.

Zdroj: Společnost Randstad, globální průzkum Randstad Employer Brand Research, zkráceně REBR je výzkum značky zaměstnavatele, je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje téměř 170 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V letošním roce se ankety zúčastnilo 4 821 Čechů ve věku od 18 let.

Další aktuality

Chcete dostávat aktuality přímo do e-mailu?

Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.