23.6.2025

Každá generace chce něco jiného. Firmy musí upravit přístup, jinak přijdou o talenty

Průzkum REBR 2025 společnosti Randstad odhalil zásadní rozdíly v pracovních preferencích jednotlivých generací. Zatímco starší generace dávají přednost jistotě a stabilitě, mladí lidé kladou důraz na smysl, atmosféru, hodnoty a příležitosti k růstu. Firmy, které nebudou schopny reflektovat různorodé potřeby zaměstnanců, riskují ztrátu loajality a konkurenceschopnosti.

Zaměstnanecké preference se v České republice významně liší napříč generacemi – a tento rozdíl je hlubší, než si mnohé firmy připouštějí. Zatímco starší zaměstnanci upřednostňují jistotu a stabilní zázemí, mladší hledají smysl, flexibilitu a hodnotové souznění. „Firmy, které stále přistupují ke všem zaměstnancům stejně, riskují ztrátu nejlepších lidí. Generační odlišnosti nelze přehlížet,“ upozorňuje Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika. Vyplývá tak z průzkumu Randstad Employer Brand Research (zkráceně REBR), kterého se letos zúčastnilo 4 127 Čechů.

 

Generace Z hledá atmosféru, ne stabilitu

Pro nejmladší zaměstnance není mzda na prvním místě. Generace Z klade větší důraz na příjemnou pracovní atmosféru než na výši mzdy nebo finanční stabilitu, které zůstávají prioritou zejména pro starší zaměstnance. „Pouze 37 % zástupců generace Z uvádí nízkou mzdu jako důvod nízkého pracovního nasazení, zatímco u generace X jde o 50 %,“ doplňuje Martin Jánský. Zároveň 60 % mladých talentů deklaruje zájem o rekvalifikaci, čímž výrazně převyšují ostatní generace. „Generace Z vykazuje i největší míru ochoty k růstu a ke změně – práci v posledním roce změnilo 22 % jejích příslušníků, což je nejvíce ze všech generací,“ říká Martin Jánský.

 

Generace X chce jistotu, finance a stabilní kolektiv

Starší generace, zejména generace X, zůstávají věrné tradičním hodnotám – jistotě zaměstnání, odpovídajícím mzdám a stabilnímu pracovnímu kolektivu. „Více než polovina zaměstnanců generace X označuje mzdu jako hlavní faktor motivace. Také méně často zvažují změnu zaměstnání, pokud to nevyžaduje jejich osobní situace,“uvádí Martin Jánský. Zároveň se méně ochotně vzdávají výhod. „Jen 25 % zástupců generace X je připraveno opusti tzaměstnání kvůli nesouladu s osobním životem, oproti 40 % mileniálů a 36 % příslušníků generace Z. I to vypovídá o jiném pracovním étosu a míře tolerance,“ doplňuje Martin Jánský.

  

Vzdělávání, AI a technologie rozdělují věkové skupiny

Mladší pracovníci, zejména z generace Z a mileniálové, vedou ve využívání moderních technologií a mají i vyšší očekávání od umělé inteligence. „AI pravidelně využívá 22 %zástupců generace Z a 16 % mileniálů. Tito zaměstnanci zároveň častěji věří, že technologie zásadně ovlivní jejich pracovní roli,“ konstatuje Martin Jánský.

Naopak starší generace potřebují při adopci technologií výraznější podporu. „Zaměstnavatelé by měli investovat do cíleného školení, které respektuje technologické rozdíly napříč generacemi. Otevřenost vůči AI je sice pozitivní napříč věkem, ale míra jejího praktického využívání zůstává mezi generacemi nerovnoměrná,“ zdůrazňuje Martin Jánský.

 

Rovnost a identita: výzvy pro zaměstnavatele

Generace Z se spolu s Baby Boomery nejčastěji identifikují jako příslušníci menšiny – 34% oproti celkovému průměru 22 %. „Z průzkumu REBR vyplývá, že právě generace Z nejčastěji uvádí zkušenosti s diskriminací na základě identity, přičemž tento podíl meziročně vzrostl o 10 procentních bodů,“ upozorňuje Martin Jánský.

Navzdory tomu ale mladší generace častěji hodnotí své zaměstnavatele v otázkách rovnosti pozitivně. „Mladí oceňují společnosti, které si všímají jejich jedinečnosti a dokáží spravedlivě rozdělovat příležitosti. Odpovědný přístup se jim vrací loajalitou,“ vysvětluje Jánský.

 

Individuální přístup jako klíč k úspěchu

Odlišnosti mezigeneracemi nelze řešit jedním přístupem. Firmy musí rozlišovat, co rezonuje u mladých, co je důležité pro zkušené pracovníky a jak zajistit, aby se všichni cítili být součástí firmy. „Jestliže zaměstnavatelé nebudou cílit na konkrétní potřeby různých skupin, přijdou o motivaci i loajalitu zaměstnanců. Generační diverzita není jen líbivým heslem, ale šancí na zlepšení spokojenosti a efektivity práce zaměstnanců, kteří jsou základními kameny firmy,“uzavírá Martin Jánský.

Zdroj: TZ Randstat

Další aktuality

Chcete dostávat aktuality přímo do e-mailu?

Budete mít přehled o HR akcích i novinkách v oblasti HR. Vyzkoušejte a uvidíte.